zondag, maart 05, 2006

'Bijenkorf' brownies



Er zijn van die baksels, die zijn zo lekker, daar rijdt ik graag een blokje voor om.
Bijenkorf brownies bijvoorbeeld of 'Keldertaart'.
Soms sla ik aan het reproduceren - en dat moet gedeeld worden natuurlijk!

350 gr melkchocolade (is erg belangrijk ze worden echt beter met melk chocolade - trust me ...)250 gram ongezouten boter
50 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
3 geklopte middelgrote eieren
250 gram bruine basterdsuiker
1 bakje (AH) ongezouten pecannoten

Verwarm de oven voor op 170 graden celcius, hete luchtoven 160 graden.
Beboter een bakblik (ik pak altijd zo'n groot ding waar je ook aardappeltjes of kip in braad of zo) Leg vetvrij papier op de bodem (belangrijk daarmee krijg je ze er na het bakken goed uit)

Smelt chocolade en boter au-bain-marie. Haal van de warmtebron als alles gesmolten is en laat iets afkoelen.

Zeef bloem en bakpoeder op een bord. Klop de eieren tot een dikke romige substantie, en klop dan voorzichtig de suiker erdoor.
Voeg geleidelijk het chocolademengsel toe, afgewisseld met de bloem.

Doe het geheel in het bakblik en duw de noten 1 voor een onder het mengsel. Ik zet ze er rechtop in en kantel ze dan met een vorkje zodat ze bedekt en goed verdeeld zijn.

Bak 40 - 45 minuten tot de bovenkant gebarsten is enhet midden stevig aanvoelt (het is niet zo stevig als cake, komt goed bij het afkoelen). Laat afkoelen in het blik.

Leg na een uurtje of zo een vel vetvrij papier over de brownies, en daarna een snijplank en draai het geheel om.

Je kunt nu voorzichtig het vetvrije papier aan de onderkant van de brownies aftrekken. Draai e.e.a. vervolgens weer om, en snijden maar ...

8 Comments:

At zaterdag, augustus 08, 2009 4:02:00 p.m., Blogger Unknown said...

Hoi Marelleke,

Idd die van de Bijenkorf zijn echt té lekker!
Ik ga dit recept vanavond uitproberen!

Groetjes Manuela

PS Zijn de bijbehorende foto's allemaal van jou?? M.a.w. heb jij alle recepten echt een keer gemaakt??!!

 
At zondag, augustus 09, 2009 10:18:00 a.m., Blogger marelle said...

Hoihoi,

Idd alle foto's zijn van mij, ik heb alle recepten uitgeprobeerd.

Veel groetjes,

Marelleke

 
At vrijdag, oktober 09, 2009 12:36:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Smaakten deze bijna net zo als bij de Bijenkorf? :D Dan ga ik het zeker uitproberen!

 
At vrijdag, november 12, 2010 12:24:00 p.m., Blogger Didymus said...

Hoi Marelleke, Bedankt voor deze recept. Bijenkorf brownies zijn mijn absoluut favoriet. Twee vragen?: 1. Welke bloem (tarwe, ...)? 2. Raad je een bepaalde merk chocolade aan?. Alvast bedankt!

 
At zaterdag, november 13, 2010 1:04:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

hoi

de brownies van de bijenkorf zijn zó lekker en als ik ze zelf kan maken ga ik dat zeker doen.

groetjes Eline

 
At zaterdag, september 15, 2012 4:37:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hoi Marelleke,

Wat een heldin ben jij!!

Ik hou enorm van bakken, koken en alles wat daarmee te maken heeft, maar een bevredigend recept voor brownies nog nooit kunnen vinden.

Omdat die van de Bijenkorf echt het lekkerst zijn zocht ik op Google naar het recept en kwam ik bij jou. Vanmiddag gemaakt en ze zijn nog beter!!

Dank voor dit recept en ik ga zeker meer dingen van je proberen!

Groet,
Rian

 
At maandag, oktober 15, 2012 11:23:00 a.m., Anonymous MaaikeB said...

Ze staan nu bij mij in de oven (gemaakt volgens jouw recept) ik ben heel benieuwd. Het ruikt iig wel heel lekker in mijn keuken nu ;-)

 
At zondag, februari 17, 2013 5:34:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Aangezien de brownies van de bijenkorf ook mijn favoriet zijn, heb ik dit recept vandaag ook gemaakt.
Heerlijk! Lijken echt op die van de bijenkorf!

Bedankt voor het recept!

Anne

 

Een reactie posten

<< Home